T.E.N.S.

Με τον όρο TENS περιγράφονται τα ρεύματα χαμηλής συχνότητας που ερεθίζουν τις αισθητικές ίνες των νεύρων.

Τα TENS (ΤRANSCUTANEOUS ELECTRICAL NERVE STIMULATION – Διαδερματικός Ηλεκτρικός Νευρικός Ερεθισμός) είναι μία αξιόπιστη και ιατρικώς αποδεκτή θεραπευτική μέθοδος, μη χειρουργική, που χρησιμοποιείται ευρέως στην αντιμετώπιση χρόνιου πόνου, αλλά και για την ανακούφιση από τον οξύ πόνο, που εκδηλώνεται στις νευρομυϊκές και μυοσκελετικές παθήσεις καθώς και σε άλλες περιπτώσεις που θ’ αναλύσουμε παρακάτω. Οι συσκευές TENS είναι απολύτως ασφαλείς, απλές και κατάλληλες για οικιακή χρήση.

Είναι γνωστό ότι η ηλεκτροθεραπεία είναι από τις σπουδαιότερες μεθόδους της φυσικοθεραπείας. Σήμερα με τη ραγδαία εξέλιξη της βιοηλεκτρονικής έχει ευρύτατα διαδοθεί και τα αποτελέσματά της την καθιστούν απαραίτητη μέθοδο θεραπείας όχι μόνο σε ορθοπεδικά και νευρολογικά περισταστατικά αλλά σχεδόν σε όλο το φάσμα της ιατρικής.

Η θεραπεία με Tens είναι απλή, οικονομική, εύκολη και μπορείτε να την εφαρμόσετε μόνοι σας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί επαναλαμβανόμενα χωρίς ανεπιθύμητες παρενέργειες όπως ναυτία και υπνηλία, οι οποίες συνήθως συνδέονται με τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για την ανακούφιση του πόνου. Είναι μία από τις πιο οικολογικές και αποτελεσματικές διαθέσιμες λύσεις ανακούφισης πόνου, σε αντίθεση με τη χρήση φαρμάκων που μπορούν να οδηγήσουν μετά από παρατεταμένη χρήση σε εξάρτηση και επιβλαβή εθισμό με πολλαπλές παρενέργειες. Το πλεονέκτημα των Tens είναι ότι πρόκειται για μία μη επεμβατική θεραπεία.

Πως δουλεύει η θεραπεία με T.E.N.S.;

Τα TENS περνάνε δια ηλεκτροδίων με απαλές και ηλεκτρικές ώσεις (σαν ριπές) στις ίνες των νεύρων, που βοηθούν το σώμα να παράγει τις δικές του αναλγητικές ουσίες (ενδορφίνες). Παράγουν, δηλαδή, ηλεκτρικά σήματα που προκαλούν μία αίσθηση «μυρμηγκιάσματος» μέσω των αυτοκόλλητων ηλεκτροδίων που τοποθετούνται στο δέρμα, και απαλύνουν τον πόνο με δύο τρόπους:

1. Αυτή η αίσθηση «ανταγωνίζεται» την αίσθηση του πόνου, έτσι ώστε η αίσθηση του πόνου να εκλαμβάνεται από τον εγκέφαλο ως λιγότερο επώδυνη.
  2. O εγκέφαλός σας υποκινείται από τα TENS να απελευθερώσει ενδορφίνη, που είναι το φυσικό κατασταλτικό για τους σωματικούς πόνους.

Τα TENS, δηλαδή, λειτουργούν με δύο βασικούς τρόπους, είτε διεγερτικά είτε καταπραϋντικά, και βάζουν τις φυσικές ουσίες του ίδιου του οργανισμού μας (ενδορφίνες) να καταπολεμούν τον πόνο είτε μπλοκάροντάς τον είτε μειώνοντας την ένταση του μηνύματος του πόνου.

Η εφαρμογή TENS μπορεί είτε να:

• Ενεργοποιήσει την απελευθέρωση της ενδορφίνης για να αυξήσει την αποτελεσματικότητα της φυσικής θεραπείας του σώματος από τον πόνο ή
  • Να παρεμβαίνει στο μεταδιδόμενο μήνυμα του πόνου.

Συχνές ερωτήσεις;

Τα TENS μπορούν να βοηθήσουν στη θεραπεία των ακόλουθων συμπτωμάτων:

• Πόνος περιόδου
• Πόνος τοκετού
• Μετεγχειρητικός πόνος
• Πόνος στις αρθρώσεις
• Πόνος στον αυχένα και την πλάτη

Μπορούν επίσης να ανακουφίσουν τον πόνο που προκύπτει από τις ακόλουθες καταστάσεις:

• Ενδομητρίωση
• Αρθρίτιδα
• Αθλητικά τραύματα
• Πολλαπλή σκλήρυνση
• Ινομυαλγία
• Επώδυνη διαβητική νευροπάθεια
• Τραυματισμός σπονδηλικής στήλης

Αν και είναι ασφαλές για τους περισσότερους ανθρώπους, οι ειδικοί προτείνουν σε ορισμένες ομάδες ανθρώπων να αποφεύγουν τη θεραπεία με TENS, εκτός εάν υπάρχει σύσταση από γιατρό.Τα άτομα που δεν προτείνεται να κάνουν θεραπεία με TENS είναι:

• Έγκυες γυναίκες: Οι έγκυες γυναίκες πρέπει να αποφεύγουν τη χρήση TENS στην κοιλιακή και την πυελική περιοχή.
• Άτομα με επιληψία: Η εφαρμογή ηλεκτροδίων στο κεφάλι ή στο λαιμό των ατόμων με επιληψία μπορεί να προκαλέσει επιληπτικές κρίσεις.
• Άτομα με καρδιακά προβλήματα.
• Άτομα με βηματοδότη ή άλλο είδος ηλεκτρικού ή μεταλλικού εμφυτεύματος.